czwartek, 4 października 2012

Australian Aboriginal Art


 Australia słynie ze sztuki aborygeńskiej na całym świecie.
 Jednak to co widzimy nie raz jako sztukę Aborygenów w rzeczywistości 
 nie do końca nią jest ! Można powiedzieć ,że to wariacja na temat, 
albo tak jak nasza sztuka ludowa,która znalazła współczesnych 
kontynuatorów zwłaszcza wśród potomków różnych aborygeńskich plemion.
Prawdziwe dzieła wytworu tej kultury są do obejrzenia w kilku muzeach
m.in.w National Museum of Australia w Canberze. Moja wiedza na temat ich sztuki uległa weryfikacji, kiedy stanęłam przed gablotami  iii.... zobaczyłam niewielkie ,namalowane na korze drzewa eukaliptusowego w kolorach ziemi obrazki !!!! 
Brązy, beże, pomarańcze - kolory australijskiej ziemi spalonej słońcem,
 malowane naturalnymi barwnikami dostępnymi niemalże wszędzie dookoła. 
Takie skromniusie, ale bardzo wzruszające swoją autentycznością....
Niestety nie można ich fotografować !!!
Udało mi się jednak pstryknąć parę zdjęć ciekawym eksponatom zanim włączył się alarm i przyszedł starszy pan -pracownik muzeum, z którym ....zamieniliśmy kilka miłych słów jak dowiedział się ,że jesteśmy z Polski.

 A oto moje chyłkiem zrobione zdjęcia!!!



autentyczne aborygeńskie bumerangi


prymitywnie przedstawione postaci ludzkie na korze

groty z jakiegoś bliżej mi nie znanego kamienia ,przezroczyste, perfekcyjnie wykonane







Tworzone współcześnie obrazy malowane na płótnie farbami olejnymi ,
o szerokiej gamie kolorystycznej i rozbudowanych motywach zwierzęco
- roślinnych są powiedziałabym spektakularne,ale mniej autentyczne .
Chociaż z drugiej strony pocieszające ,że sztuka aborygeńska ciągle 
jest dla kogoś inspiracją i tworzy nową  jakość.
Motywy powielane na dziesiątkach "pamiątek z Australii"  zdobią ścianę 
niejednego domu  np  .... mojego.




           


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz